torstai 5. tammikuuta 2017

Meksiko

Passini sai marraskuussa vielä vuoden kolmannen leiman päätettyämme karata San Diegosta yhdeksi yöksi Meksikoon. Alunperin juuri meidän EI pitänyt mennä Meksikoon ja kaikki muut olivat menossa, mutta lopulta me kolme oltiin ainoat rajan taakse loikanneet.

San Diegon keskustasta pääsee ihan lähijunalla suoraan rajalle ja siitä sitten vaan kävellen rajan yli. Juna kesti melkein tunnin, mutta autolla rajalle pääsee keskustasta 20 minuutissa. Rajalle vaan passi ojossa, leima passiin ja eiku menoksi.

"taxi! taxi!"

Juu ei kiitos. Ajateltiin kävellä rajalta Tijuanan keskustaan. Pohdittiin uudelleen. Okei taksi on 5 dollaria, otetaan sen :D

meksiko2
meksiko3
meksiko4
meksiko1

Taksi jätti meidät Tijuanan pääkadulle ja sitä sitten lähdimme talsimaan eteenpäin. Olipa inhottava kokemus. Koko ajan sai olla tarkastamassa onko kaikki omaisuus tallella. Löytyi sieltä myös muutama helmi: muutama kaupustelija varotteli kovin sanoin varkaista ja käski meidän olla todella tarkkana. Pimeällä ei sitten saisi liikkua ulkona ollenkaan. Ja tien päässä olevan kaaren toiselle puolelle ei tulisi mennä. Selvä! Ja mitä lähemmäs päästiin kyseistä jättimäistä metallikaarta sitä enemmän haluttiin kääntyä takaisin. Huh mitä porukkaa liikkeellä!

Syötiin vielä hyvät meksikolaiset sapuskat ja tilattiin Uber viemään meidät majapaikkaamme rannalle. Kuski ei sitten yllättäen puhunut lainkaan englantia, joten pääsin sönköttämään tälle espanjaani selittäen, että ei mennä sinne minne sut tilattiin vaan hostimme työpaikalle hakemaan avain ensin :D Matka oli yllättävän pitkä, 45min, mutta Uber maksoi alle 15e!

Kämpille päästyämme tuli kiire. Mikä upea auringonlasku rannalla olikaan menossa! Kamerat kaulaan ja menoksi. Kuvat kertoo nyt enemmän:

meksiko5
meksiko6
meksiko7

Olin niin onnellinen.

Aurinko laski ja oli aika... sometuksen. Istuttiin pihalla ja tuijotettiin kukin luurejamme, kun hostimme tuli töistä naureskellen meille. Hostimme Howard oli tosi mukava ja juttua riitti vaikka kuinka paljon. Tarjosi meille kyytiäkin illaksi, mutta kieltäydyttiin kohteliaasti. Me ei nimittäin oltu menossa Rosariton keskustaan tutkimaan menoa. Me oltiin menossa Wal-Martiin. Jep! Ja tota... otettiin sinne Uber.

Kaikkia väsytti ihan järkyttävän paljon, joten päätettiin vaan syödä kunnolla ja nukkua sen jälkeen hyvät yöunet. Yövyttiin sellasessa pienessä surffikylässä ja tavallaan olis ollu kiva mennä kattomaan menoa "kylän" baariin, mutta ei vaan jaksanut.

Aamulla herättiinkin sit tosi aikasin valmiina jatkamaan matkaa, sanottiin heipat Howardille ja otettiin mikäpä muukaan kuin Uber Rosaritoon. Taas pääsin sönkkäämään espanjaani ja vieläpä puhelimessa (!!), sillä kuskimme oli eksynyt.

meksiko8

Aamupalaksi söin pannukakkuja loman kunniaksi tottakai! Rosarito ihastutti heti ensisilmäyksellä, sillä se on täynnä värejä ja pieniä yksityiskohtia. Toki me pyörittiin ihan turistialueella, mutta just sellasta värikkyyttä mä halusinkin nähdä.

meksiko10
meksiko9
meksiko11
rannalla kopio
meksiko12

Rannassa toteutui yks mun reissun must see -jutuista: näin laiturin!! Siis sellasen tollasen ison pierin tiiättekö! En oo ikinä nähnyt ja niissä on jotain tosi mageeta. Otettiin kunnon turistikuvat paalujen alla ja lähdettiin kävelemään rantaviivaa pitkin kohti keskipäivän margaritoja. Kuppilassa ei tosin kellonajalla ollut ilmeisesti väliä, sillä siellä oli sellanen kunnon suomalainen Teneriffalla meininki jo siihen aikaan käynnissä. Erotuttiin vähäsen joukosta :D

Aika alkoi käydä vähiin, joten suuntasimme ostoksille ihan tositarkoituksella. Oltiin jo alkupäivästä tutkiskeltu vaihtoehtoja turistialueella, mutta nyt oltiin jo tultu vähän kauemmas sieltä. Vaikka löytämämme pikkukauppa oli ihan turistitavaraa täynnä, sai siellä katsella ja kokeilla ihan rauhassa toisin kuin niissä aiemmissa kojuissa. Kaikki löysi kivoja juttuja ja aateltiin, että nyt meillä on kaikki. Kunnes nähtiin isoon basaariin johtava kuja ja olihan sinne sukellettava. Ai että mä rakastin noita värejä!! Mutta siellä tuli myös vähän hulluksi ja homma lipes vähän käsistä. Siis. Me ostettiin Idan kanssa TUOLIT. Riipputuolit. Tukipuun pituus n. 1metri. Omani ainakin maksoi vain 12,50 dollaria, joten eipä ollut kallis. Ja mahtui lopulta jopa matkalaukkuun! Tuossa se on nyt 1,5kk odotellut olkkarin pöydällä josko sen joskus saisi johonkin paikalleen. En tiedä minne enkä varsinkaan tiedä että miten :D Ja että uskaltaako siinä muka istua vai tuleeko koko katto mukana, kun se rysähtää alas.

meksiko13
meksiko14

Hyvien ja hymyilyttävien ostosten jälkeen oli aika sanoa heippa Rosaritolle ja suunnata takaisin rajalle. Takaisin jenkkien puolelle piti jonotella noin tunti, mutta se oli kaukana niistä tuntikausista, joilla meitä oli etukäteen peloteltu. Rajavartija muuten kysyi mitä tuon maahan. Nauroin että tuliaisia :D Tuoli taisi pistää silmään. Pääsin kuitenkin rajan yli ja lopulta myös takaisin hotellille.

Huh mikä reissu, mutta ihan mahtavaa et tuli tehtyä!