sunnuntai 22. tammikuuta 2017

Möt mig i Gamla stan

Voisin todella tottua näihin vapaisiin viikonloppuhin! Tämä oli jo toinen perättäinen ja olo on (yllättäen) aivan erilainen kuin työviikonlopun jälkeen. Nyt oltiin ihan vaan kahdestaan kotona koko viikonloppu, mutta viime viikonloppuna käytiin moikkaamassa poikaystävän kavereita Tukholmassa. Ihana miniloma tuli tarpeeseen ja olin yhtä hymyä sunnuntai-iltana palatessani kotiin.

Perjantaina lähdin suoraan koululta Helsinki-Vantaalle ja jouduin muutamaan kertaan koululla selventämään, että EI en ole menossa viikonlopuksi vanhempien luo Espooseen :D En ole espoolainen ehei.

tukholma1

Naureskeltiin koko matka laivan valinneille, sillä miksi istua laivassa 11h, kun voi lentää tunnissa. Niin, lähdin Turusta klo12 ja oltiin perillä klo19. Ei ihan 11h, mutta kaikenmoisia siirtymisiä mahtui noihin tunteihin samaan aikaan laivamatkaajien pulikoidessa poreammeessa maittavan buffetin jälkeen. Oh well, pääsinpähän aamulla enkun tunnille enkä turhaan käyttänyt arvokkaita poissaolotunteja.

Uskaltauduin lähtemään mukaan reissulle, koska mulle luvattiin, että siellä pelataan paljon korttia. Jep! Korttiturnaus pistettiinkin pystyyn heti ensimmäisenä iltana ja olisin itse jaksanut pelata vaikka koko yön.

Meillä oli Tukholmassa aikaa vain yksi päivä, joten lauantaina oli kuitenkin herättävä aikaisin, jotta ehdittäisiin käymään kaikkialla. Aloitettiin Fotografiskasta, jossa kierreltiin näyttelyitä pari tuntia. Tykkäsin, mutta jotenkin en päässyt fiilikseen. Mulla oli ihme kiire koko ajan. Halusin ehtiä näkemään kaiken, mutta ei parissa tunnissa millään ehtinyt. Meillä oli varaus Hermansiin klo13, joten aika oli rajallinen.

tukholma2

Vaikka oonkin käynyt Tukholmassa useamman kerran, on se mulle ihan vieras kaupunki. Hermans on ilmeisesti hyvinkin kuuluisa kasvisravintola enkä kyllä ihmettele lainkaan! Vegebuffassa oli mistä valita ja maut oli aivan taivaallisia! Oli pakko santsata, vaikka jo ensimmäinen annos sai mahan täyteen. Buffa oli muuten opiskelijoille -50%, jos osti juoman. Normaalihinta 19,50€ ja opiskelijahinta juomalla (itse otin inkiväärioluen) 14€. Ihan kiva diili siis!

Lounaan jälkeen hajaannuttiin Gamla Staniin ja kiertelyn jälkeen lähdettiin nopealle shoppailukierrokselle. Kiidettiin poikaystävän kanssa kaupasta toiseen, sillä aikaa oli säälittävä yksi tunti! Viime minuuteilla löysin vihdoin kivat kengät vanhojen kauhtuneiden nilkkurien tilalle ja kiidettiin takaisin Gamla Staniin muiden luo.

tukholma3
tukholma6
tukholma5

Jatkettiin iltaa Södermalmilla. En ole vieläkään toipunut aivan ihanasta paidasta, jonka näin matkalla kiinni olleen T-shirt Storen ikkunassa ;( Valittiin random kuppila ja laitettiin korttipelit pystyyn. Kortit käytiin matkalla hakemassa lähimmästä turistikaupasta, sillä Suomesta tuodut ei sattunu aamulla mukaan :D

Aamulla kerättiinkin jo kamat ja lähdettiin suunnistamaan lentokentälle. Reissu oli siis lyhyt, mutta sitäkin piristävämpi! Oli myös kiva huomata, miten jotenkin se ruotsi tulee tuolta selkärangasta ja hyvin pystyin kommunikoimaan kaiken ruotsiksi. Sen verran baaritiskillä kuitenkin jännitti, että unohdin maksun jälkeen (illan ensimmäisen, huom!) oluen siihen tiskille. Laitoinkin sitten poikaystävän hakemaan seuraavat, sillä en kehdannut näyttää naamaani siellä tiskillä enää :D

Nyt kuuntelen viime vuoden Melodifestivalen biisejä ja valmistaudun hyvällä fiiliksellä tulevaan viikkoon! Viime viikolla reissun jälkeinen energia loppui jo keskiviikkona (liian pitkien päivien takia), mutta ens viikko näyttäis paljon paremmalta onneksi. Vapaapäivien lisäksi sain ihan hirveesti inspiraatiota M-klubin perjantaisesta alumni-illasta enkä malttais odottaa, että päästään täysillä suunnittelemaan kaikkea huippua tälle vuodelle!

Ruotsalaisen musiikin taidonnäyte, joka on aivan jäätävä korvamato, var så goda!