maanantai 9. toukokuuta 2016

País Vasco - Bilbao

"Yksi postaus ja sit alan lukea tenttiin"
Tästä ajatuksesta on nyt aikaa pari päivää enkä ole sitten sitä lukemista aloittanut myöskään. Että voikin väsyttää näin paljon! Tällä hetkellä olen viimeistä iltaa San Sebastiánissa ja onneksi kyseessä ei ole yhtään isompi kaupunki, sillä pakolliset nähtävyydet kierrettyäni olen ihan poikki ja tuskin poistun täältä huoneestani enää tänään. Paitsi kylppäriin, vaikka airbnb-kämpän omistajan koira ei oikeen tykkää musta :D

Mutta tosiaan, tämän viikonlopun olen viettänyt Espanjan pohjoisosassa lähellä Ranskan rajaa Bilbaossa ja San Sebastiánissa. Perjantaiaamuna lensin Madridista Bilbaoon ja kylläpäs sattuikin helppo tämän kevään viimeinen lento ennen kotimatkaa! Ei kuopan kuoppaa matkalla eikä korvatkaan sattunu yhtään :D Bilbaossa tapasin Minnan ja pienen sompailun jälkeen jätettiin laukut bussiasemalle päiväksi säilöön ja lähdettiin ratikalla keskustan toiselle puolelle vanhaan kaupunkiin.

bilbao1bilbao2
Ei yhtään hasardia espanja-meininkiä taas: toinen poraa sisäpuolelta ja toinen roikkuu ulkopuolella köyden varassa ja pitää pahvilaatikkoa tulevan reiän kohdalla...

bilbao3bilbao4bilbao6bilbao5

Kauppahallin hienot lasimaalaukset ansaitsivat oikein kaksi kuvaa!

bilbao7bilbao8

Kierreltiin ja kaarreltiin ja käytiin pariinkin kertaan testaamassa paikallisia pintxoja, jotka kieltämättä on täällä ihan eri luokkaa kuin Madridissa. Osuttiin myös keskellä aivan järkyttävän kokoista koululaislaumaa - siis nyt puhutaan sadoista lapsosista - jotka olivat matkalla... jonnekin. Lähdettiin sivusta seuraamaan laumaa, mutta ei lopulta jaksettu seurata ihan määränpäähän saakka :D Mutta, niitä oli paljon ja ne piti kovaa meteliä!

Kiettettyämme vanhaa kaupunkia ristiin ja rastiin (ei mitään käsitystä kujista ja niiden suunnista) lähdettiin jokivartta pitkin kävelemään kohti Guggenheimia. Vitsit olikin nätti kaupunki! Arkkitehtuurissa oli jotain englantilaista ja korkeat vihreät kukkulat ympäröi kaupunkia joka puolelta. Viihdyin :)

bilbao13bilbao9bilbao10bilbao11bilbao12

Guggenheimin näinkin jo vilaukselta matkalla lentokentältä keskustaan ja kanssamatkustajan reaktio museon ilmeistyessä kulman takaa oli melko dramaattinen "oh my god!" ja olihan se aika massiivinen ja peruspömpelistä erottuva! Mä jäin sillalle pitämään pienen selfie-tuokion Minnan jo kiitäessä eteenpäin pois tärisevältä sillalta. Muakin jännitti, mutta selfiet oli tärkeämpiä! :D Kierrettiin koko massiivinen laitos ja pidettiin hämähäkin luona pieni hengähdystauko ennen kuin lähdimme pikkuhiljaa valumaan kohti bussiasemaa. Kello ei tässä vaiheessa ollut kuin ehkä kolme iltapäivällä, joten aikaa oli vielä vaikka kuinka. Molempia kuitenkin väsytti melkoisesti, joten istuskelu terdellä sopi mullekin oikein hyvin. Kieltämättä vähän enemmän olisin halunnut kaupunkia nähdä, sillä nyt visiitti jäi melko lyhyeksi ja näin vain ne must see -kohteet. Mulla oli kuitenkin alla kahdet neljän tunnin yöunet, joten ajatus alkoi jo olla melko sumea ja halusin vain laittaa silmät kiinni.

Minnan bussi kohti Madridia lähti seitsemältä ja mulla olisi ollut edessä lähes kahden tunnin odotus ellen olisi viime hetkellä tajunnut, että täällä baskimaassa varmaan operoi jokin muukin yhtiö kuin koko maan Alsa. Siispä investoin uuteen bussilippuun, jolla pääsin lähtemään samaan aikaan Minnan kanssa eikä yhtään harmittanut hieman kalliimpi hinta ja hukkaan heitetty Alsa-lippu! Pienenä kommervenkkinä tosin piti vaihteeksi laittaa Airbnb-hostille viestiä, että hei mä nyt sittenkin tulen aikasemmin. Että pitikin tää majoitus ottaa! Noh pääsin lopulta perille ja aiheutin hämmennystä ilmoittamalla yhdeksältä illalla, että juu minä tästä menenkin nukkumaan :D