lauantai 21. toukokuuta 2016

Roadtrip: Córdoba

Joojoo, ei oo oikee roadtrip, kun luotettiin ihan julkisiin kulkuneuvoihin kaupungista toiseen siirtyessä :D Perjantaiaamuna oltiin kuitenkin aivan liian varhain aamulla Atochan juna-asemalla valmiina lähtemään Córdobaan. Toi olikin ainoa väli, jonka kuljimme junalla. Muut välit eli Córdoba-Granada, Granada-Marbella, Marbella-Gibraltar-Marbella ja Marbella-Madrid kuljimme bussilla. Yhteensä 18 tuntia istumista siis! Etukäteen vähän hirvitti, mutta aika meni yllättävän nopeasti opiskellessa nukkuessa.

Cordoba7Cordoba15Cordoba6
Córdobassa ei oltu ollenkaan yötä, sillä jo perjantai-iltana jatkoimme matkaa Granadaan. Jätimme siis laukkumme säilytykseen linja-autoasemalle siksi aikaa, kun lähdimme tutustumaan kaupunkiin. Heti aamiaisen jälkeen otettiin suunta Córdoba Mezquitalle eli suurelle moskeijalle, joka on kaupunkin päänähtävyys. Ilo oli suunnaton, kun ovella oli hinnasto ja isot laput "SOLD OUT". Että mitä. Onneksi kyseessä oli loppujen lopuksi ilmeiseksi joku samana iltana moskeijassa ollut esitys ja vierailulippuja oli kuin olikin saatavilla! Onneksi olin liian väsynyt hermostuakseni turhaan ennen kuin hokasimme lipunmyyntijonon aukion toisella puolella.
Cordoba9cordoba2cordoba4
Cordoba12
cordoba1
Moskeija oli todellakin 8 euron pääsylipun arvoinen! Suurimman osan päivän kuvista otinkin sieltä, sillä joka puolella oli upeita yksityiskohtia. En tiedä mikä siellä niin sytytti, mutta toisaalta en ole aikaisemmin käynyt moskeijassa, joten ehkä sen takia! Granadan Alhambrakaan ei ollut mulle niin WOOU, sillä olin jo nähnyt vastaavia paikkoja pienemmässä mittakaavassa.

Mezquitan jälkeen käveltiin vain ympäriinsä ja pian alettiin jo etsiä ruokapaikkaa. Haaveilimme Menu el Díasta, mutta ilmeisesti toivoimme liian suuria, sillä yhtäkään menua ei löydetty... Päädyttiin sitten vain johonkin randomiin, ihan kivannäköiseen raflaan, jonka ruoka ei kyllä ollut hääppöistä. Nälkäkiukku sentään lähti, joten jotain hyvää siinä ruuassa sentään :D

Cordoba18Cordoba17Cordoba16
Lounaan jälkeen käytiin Alcazabassa, joka oli heikoin esitys kaikista vierailemistani. Itseasissa mun suosikki Alcazaba on Málagan, sillä ihastuin sen "viidakkomaisuuteen" :D Enpä sitten kirjoitellut siitä paikasta koskaan... ehkä vielä kesällä, kun kuitenkin selailen kaihoissani reissukuvia!

Córdobassa oli muuten menossa joku pihakukkakarnevaali ja käytiinkin sisäpihoilla ihailemassa toinen toistaan kauniimpia kukkaistutuksia! Mezquitan lisäksi parasta mitä Córdoballa oli meille tarjota :) Pian kello jo lähenikin kuutta ja lähdettiin takaisin bussiasemalle. Matkalla käytiin El Corte Ínglesilla ruokakaupassa ja eksyttiin samalla tutkimaan flamenco-osastoa, joka oli ihan järkyttävän kokoinen! Ja kallis! Eipä ole halpa harrastus se.

Cordoba11
Cordoba10
Córdoba oli kiva, mutta ei ihan lempparikaupunki kuitenkaan. Itseasiassa kaupunki meinasi pudota mun vierailulistalta kokonaan, mutta Minna halusi käydä, joten otettiin se mukaan reissusuunnitelmiin. Kaupungissa ei ole oikein muuta nähtävää kuin se Mezquita, joten siellä ei kyllä kovin montaa päivää saisi kulumaan! Mutta okei, kuten kuvista näkyy, niin päivä oli melko harmaa ja loppupäivästä alkoikin sataa. Tällä hetkellä siellä on aurinkoista ja +32, eli vähän parempi keli kuin viikko sitten! Tosin, yli +30 eikä sisämaan kaupungissa tietenkään ole rantaa, joten mieluummin menisin rannikolle!

P.S. oli taas sellasta tappelua näiden kuvien kanssa, että olen todella lähellä siirtää blogin wordpressiin....