maanantai 23. toukokuuta 2016

Roadtrip: Granada

Mä en kyllä tilannut tänne viimeiselle vaihtariviikolla mitään sänkyyn kaatavaa flunssaa, mutta terkut täältä peiton alta! Olo aivan naatti ja nää vähäiset Madrid-päivät valuu nyt ihan hukkaan :( Noh, ainakin ehdin bloggailemaan, joten seuraavaksi juttua roadtrippimme tokasta kohteesta eli Granadasta!
----------------------

granada10

Kysyin muuten luvan tähän kuvaan ja kaupan myyjä antoi samantien luvan ja sanoi että peremmältäkin voi ottaa. Viereisessä kaupassa kuvan ottaminen maksoi 5 euroa...

Saavuimme sateiseen Granadaan perjantai-iltana aivan hukassa siitä, miten pääsisimme hostellillemme keskustaan. Hetti oli antanut vinkkejä kyllä, mutta enhän minä niitä siitä väsymyksessä muistanut :D Katsoin myös bussimatkalla hostellin sivuilta saapumisohjeet, mutta öö ei sellaisia busseja ollut olemassakaan, joilla nettisivujen mukaan pääsisi katedraalille ihan lähelle hostellia. Väsyneet reissaajat ottivat taksin. Pian olimmekin jo ah niin viihtyisässä kopperossamme ja päätimme avata Córdobasta ostetun cava-pullon. Ensin piti kyllä käydä lähichinossa hakemassa mukeja ja googlata ohjeet pullon avaamiseen. Onnistuttiin sitten kaikista niistä pulloista valitsemaan todella erikoisella korkilla varustettu korkki, mutta onneksi Google ratkaisi ongelmamme jälleen kerran :D

Aamulla nukuimme melkein kymmeneen, sillä takana oli monta huonosti nukuttua yötä eikä kumpikaan olisi ollut kovin hyvää matkaseuraa, jos olisimme lähteneet liikkeelle yhtään aikaisemmin. Kiersimme katedraalin kautta Albayzinin kaupunginosaan ja minä haaveilin ostavani kodin täyteen itämaisia lamppuja. Mä vähän veikkaan, et tilaan sellasen ebaysta lähipäivinä :D

granada11granada72
granada12granada9

Jälleen oli lounasaika ja se ei nyt ihan mennyt niinkuin Strömsössä. Kun lopulta löysimme kivan terassin, tarjoilija kaatoi juoman mun päälle. Ei sentään kokonaan, mutta onneksi vain tummansinisille kangashousuille eikä vaaleanpunaiselle jakulla. Siinä kohtaa olisin saattanut vetää pienoiset kilarit. No mutta eihän siinä ollut kaikki! Lasagnet tuotiin pöytään ja pian Minna jo iski aterimet pöytään todeten lasagnen olevan keskeltä jäässä. Kokeilin omaani ja myös mun annokseni oli jäässä. Tosi tuoretta siis! Lähetimme ruuat takaisin keittiöön ja ilmoitimme, ettei muuten tarvitse tuoda uusia. Lopulta saimme juomatkin ilmaiseksi, sillä tarjoilija oli kovin pahoillaan ja sanoi että homma Ok, kiitos ja anteeksi :D

granada8
Katedraalin upea katto

Lopulta saimme ruokaa masuun ja ehdimme hetkeksi lepäilemään hostellille ennen päivän pääkohdetta eli Alhambraa! Meillä meinasi käydä todella köppäsesti ton Granadan päänähtävyyden kanssa, sillä mennessäni muutama viikko sitten ostamaan meille lippuja netin kautta, oli se jo loppuunmyyty. Ei vain meidän päivältämme vaan kahta päivää lukuunottamatta koko toukokuulta! Kävi samoin kuin loppuunmyytyjen approlippujen kanssa: liput on saatava hinnalla millä hyvänsä! Erilaisia opastettuja kierroksia tarjoavia tahoja oli useampi ja me valittiin niistä edullisin: 30 euroa/kolmen tunnin kierros. Espanjaksi. Tulipahan opittua uusia sanoja, mutta meni kyllä tarinat hiukan ohi :D Etenkin jos unohtui kuvailemaan mosaiikkeja hiukan turhan pitkäksi aikaa ja kadotti muun ryhmän... Onneksi oli kuuloke, josta kuunnella oppaan juttuja ja niiden perusteella pystyi vähän päättelemään mihin suuntaan tulee lähteä. Alhambran peruslipun hinta taitaa olla n.14 euroa eli tuplahinta maksettiin, mutta mua ei haitannut. Ilman Alhambraa olisin ollut Granadassa ihan "turhaan".

Kierrettiin Alhambrassa neljä kohdetta, mutta en millään muista mikä se neljäs oli. Generalife, Alcazaba ja Nazrid-palatsi ainakin nähtiin, mutta missä lippu leimattiin neljännen kerran niin sitä en muista :D

granada22

granada17
granada16granada20granada21granada6

...Nazrid-palatsi

Kierroksen jälkeen oltiin vähän mummoja ja lähdettiin hostellille ennen kuin kävimme syömässä hiukan iltapalaa, minkä jälkeen lähdimme taas takaisin hostellille. Oli nimittäin Euroviisu-finaalin aika :D Mä en oikein innostunut tän vuoden esityksistä, joten keskityin lähinnä blogien lukemiseen ja keräsin voimia reissukuvien selaamiseen.

Olin etukäteen lukenut muutamat matkakokemukset Granadasta ja ymmärtänyt, ettei siellä juurikaan ole nähtävää Alhambran lisäksi. En tiedä montako päivää olisin viihtynyt, mutta ainakin pari päivää olisin mielelläni viettänyt kaupungissa! Saimme vain pienen pintaraapaisun kaupungista, joten Granadaan saatan joskus vielä palatakin :)

----------------------

Kirjoitin oikeastaan tekstin jo muutama päivä sitten, mutta olin tosi pettynyt ottamiini kuviin, joten homma jäi kesken. Nyt pari päivää myöhemmin katon kuvia jo ihan uusilla silmillä ja mitäs väliä sillä, etteivät ole mitään mestariteoksia! :)