maanantai 15. helmikuuta 2016

Valencia

Tässä on nyt neljä viikkoa suunniteltu reissaamisen aloittamista ja nyt vihdoin päästiin itse asiaan! Lauantai-aamuna lähdettiin espanjalaiseen aikatauluun aivan liian aikaisin (8:00) bussireissulle Valenciaan. Matkattiin BeMadridin kanssa ja oli kyllä positiivinen kokemus! Aloin heti katselemaan, et mihis ens viikonloppuna lähtis mukaan.

Viiden tunnin bussimatka kuulostaa tuskaiselta, mutta aika kului yllättävän kivuttomasti. Paikanpäällä odotti pehmeä sänky neljän tähden hotellissa, joten viime aikoina kovin lyhyiksi jääneiden yöunien takia houkutus jäädä hotellille nukkumaan oli suuri :D Ei sentään tehty niin vaan pian hypättiin taas bussiin ja kohti rannalla odottavaa paella-lounasta. En ole mikään paellan ystävä, mutta kyllähän tosta paella valencianasta maha tuli täyteen. Lounaan jälkeen kävimme rannalla toteamassa, ettei siellä tosiaankaan voi iltapäivän vapaapäivää viettää. Muutaman minuutin jälkeen hiekkaa oli paitsi kengissä myös silmissä, suussa, hiuksissa ym. sillä tuuli oli aivan järkyttävä. Vielä pahempi tuulenpuuska koettiin kyllä sunnuntaina palatessamme viimeistä kertaa bussille:  tuuli meinasi kirjaimellisesti viedä mennessään ja eteenpäin pääseminen oli lähes mahdotonta. Huh!

Lähdettiin hiukan sooloilemaan vapaa-ajalla ja päätettiin rannan sijaan lähteä kävelemään kohti hotellia. Koska ei oltu bussissa matkalla rannalla hotellille, missattiin Minnan kanssa info illan muuttuneesta aikataulusta: aulassa pitäisikin olla 10min ilmoitettua aikaisemmin. Suomalaisille olisi aivan normaalia olla joka tapauksessa 10min etuajassa, mutta eipä oltu tällä kertaa ja siispä missattiin bussi! Meitä oli 11 myöhästynyttä (muut kyllä tiesivät muuttuneesta aikataulusta) eikä bussi odottanut. Käsittämätöntä. Että pitikin viime hetkellä vaihtaa lenkkarit ballerinoihin, sillä en ihan ollut suunnitellut sitä lähes tunnin kävelyä vanhaan kaupunkiin, josta onneksi sattumalta löysimmekin ryhmämme!

En sinänsä ihan ymmärrä, miksi turistikierros oli illalla pimeään aikaan eikä silloin iltapäivällä. Hellepäivänä jengi olisi varmasti viihtynyt päivän rannalla makoillen, mutta ehkei ihan tälleen helmikuussa. Luovutinkin kuvien ottamisen kanssa melkein samantien ja päätimme Minnan kanssa tulla samoille huudeille uudelleen seuraavana päivänä muiden mennessä akvaarioon. Meitä ei fisut kiinnostaneet ja taidettiinkin lopulta olla ainoat akvaarion skipanneet :D Menimme kuitenkin muiden mukana bussilla akvaariolle ja sieltä kävelimme kaupungin läpi kulkevaa puistoa pitkin vanhaan kaupunkiin kuvaillen samalla mm. palmuja ja hiukan lisää palmuja.

side note: skipattiin klubibileet lauantai-iltana, mutta käytiin kyllä Café de las Horas'ssa testaamassa kuuluisa agua de valencia, jota täytyy ehdottomasti koittaa vielä uudelleenkin!

Rakastan söpöjä pieniä kujia, joten otin kuvan jos toisenkin vanhassa kaupungissa, sillä siellä niitä kujia oli ihan jokapuolella! Ehdottomasti parasta Valenciassa tähän aikaan vuodesta onkin vanha kaupunki, sillä rannalle ei vielä ollut asiaa. Vanhan kaupungin ja rannan välistä ainakaan me emme löytäneet mitään erikoista, joten miinusta tulee pitkästä välimatkasta rannan ja vanhan kaupungin välillä. Olisi siellä julkinen liikenne ollut, mutta me suomalaiset kävelimme paikasta toiseen, mikä herätti kummastusta osassa muuta ryhmää :D

Vaikka Valenciassakaan ei mikään rantakeli ollut, oli siellä aivan kesä verrattuna Madridiin! Kaipuu rannikolle on kova täällä Madridin takatalvessa... Ensi viikonloppuna en ihan rannikolle saakka taida jaksaa lähteä, mutta kovasti kyttään missä päin pääsisi nauttimaan edes hieman lämpimimmistä keleistä. Nimimerkillä nenänpää jäässä, sillä otin sähkölaskun pelossa lämmityksen pois päältä, vaikka just keskustelin aiheesta vuokraisännän kanssa ja hän kertoi ihan mielellään maksavansa jopa 70€ kuussa lämpimästä kodista. Hmmmmm minä en.

Aiai muuten! Mulla olisi loppunut rakas Adobe-tilaukseni huomenna, mutta sopivasti sisko innostui aiheesta myös ja hyödynnetään seuraava vuosi hänen opiskelija-alennustaan! Vaikka silloin tällöin ohjelmat ovat tuntuneet ihan turhilta, etenkin nyt tilauksen loppumisen lähestyessä olen huomannut miten hyödyllisiä ne ovat. Tää on just tätä, että kukaan ei tarvinnut nettiä puhelimeen ennen älypuhelimia, mutta nyt sitä ilman ei pysty elämään. Olenkin just tässä viidennen Madrid-viikon kunniaksi lähdössä viimein hakemaan paikallista liittymää itselleni... :D Samalla reissulla käyn hakemassa salijäsenyyden, sillä viime viikon suunnitelma kaatui puuttuvaan espanjalaiseen pankkitiliin. Huoh. Onneksi löysin toisen hyvältä vaikuttavan vaihtoehdon, joka on halvempikin vielä!